Ηχητική καθοδήγηση σε τρισδιάστατα εικονικά περιβάλλοντα: Το παιχνίδι "Ο ηχητικός μίτος της Αριάδνης".
Audio guidance in three dimensional virtual environments. The game: "The audible thread of Ariadne".
View/ Open
Date
2008-07-16Author
Κουτλεμάνης, Παναγιώτης
Ντινιάς, Δημήτρης
Koutlemanis, Panagiotis
Ntinias, Dimintris
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία βασίζεται στην ιδέα της χρήσης μιας «ηχητικής πυξίδας» προκειμένου να βελτιωθεί ο προσανατολισμός σε καταστάσεις έλλειψης οπτικής επαφής με το περιβάλλον. Μέσα από ένα παιχνίδι για ηλεκτρονικό υπολογιστή, μελετούμε μια εναλλακτική μέθοδο προσανατολισμού σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Το περιβάλλον του παιχνιδιού αποτελείται από έναν τρισδιάστατο λαβύρινθο, όπου τα μόνα ορατά αντικείμενα (και αυτά που ίσως θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον προσανατολισμό μέσω της όρασης) είναι οι τοίχοι των διαδρόμων του λαβυρίνθου, το πάτωμα και ο κεντρικός χαρακτήρας (avatar) του παιχνιδιού. Ο χαρακτήρας αυτός, κινείται μέσα στο λαβύρινθο με απώτερο σκοπό, να βρει την έξοδο. Η έλλειψη οπτικής αλληλεπίδρασης προσομοιώνεται με την έλλειψη οπτικών βοηθημάτων, όπως την έλλειψη κάτοψης του λαβυρίνθου, με οπτικό πεδίο μικρής εμβέλειας – που επιτυγχάνεται με την προβολή πλευρικών τοιχωμάτων στο λαβύρινθο, αλλά και μέσω οπτικών εφφέ όπως ο χαμηλός φωτισμός και η παρουσία ομίχλης. Η κύρια μέθοδος προσανατολισμού είναι ένας επαναλαμβανόμενος ήχος (sonar) ο οποίος μπορεί, όπως και ο χαρακτήρας του παιχνιδιού, να κινείται σε τρεις διαστάσεις και να ενημερώνει ανά πάσα στιγμή για την κατεύθυνση προς την οποία πρέπει να κινηθεί ο χαρακτήρας προκειμένου να αποφύγει αδιέξοδα και να οδηγηθεί στην έξοδο του λαβυρίνθου. Σε συνδυασμό με την κίνηση του ήχου, η έντασή του παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο. Καθώς ο χαρακτήρας απομακρύνεται από τη διαδρομή που οδηγεί στην έξοδο, η ένταση του ήχου μειώνεται, υποδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο το ότι ο παίκτης πρέπει να επιστρέψει στο σημείο που ήταν πριν και να ακολουθήσει άλλη διαδρομή. Ο παίκτης έχει τη δυνατότητα να κινεί έναν εικονικό χαρακτήρα (avatar) χρησιμοποιώντας τα πλήκτρα του πληκτρολογίου. Με τη χρήση του ποντικιού, ο χαρακτήρας μπορεί να περιστρέφεται. Η αζιμούθια γωνία του ήχου-οδηγού, αλλάζει με συνεχή τρόπο κατά την περιστροφή του χαρακτήρα. Αυτό βοηθά άμεσα στον προσδιορισμό της ακριβής θέσης του ήχου ως προς τον χαρακτήρα σε περίπτωση που υπάρχει ασάφεια. Το όνομα του παιχνιδιού, «ο Ηχητικός Μίτος της Αριάδνης» είναι εμπνευσμένο από το αρχαίο μύθο της Αριάδνης, η οποία έδωσε στο Θησέα ένα κουβάρι κλωστή για να τον βοηθήσει να βγει από το Μινωικό λαβύρινθο της Κνωσού. Κατά αντιστοιχία με το κουβάρι αυτό, ο παίκτης θα πρέπει να αξιοποιήσει τον ήχο που περιγράφεται παραπάνω και που μπορεί να τον οδηγήσει στην έξοδο. Το παιχνίδι αποτελεί ένα εργαλείο εξάσκησης και βελτίωσης προσανατολισμού στο χώρο βάσει ακουστικών ερεθισμάτων. Ο προσανατολισμός σε αμιγώς ακουστικά περιβάλλοντα είναι απαραίτητος, τόσο για άτομα με προβλήματα όρασης όσο και για συνθήκες κατά τις οποίες η όραση είναι συγκεντρωμένη σε άλλες δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση της οδήγησης.
Collections
This website uses cookies to ensure you get the best browsing experience.
Continue
More info