Η πρακτική του ηχητικού περιπάτου - Ηχητικές διαδρομές στην παλιά πόλη της Ρεθύμνης.
Practice of soundwalks - Soundwalks in the old town of Rethymno.
Date
2018-02-20Author
Ασημακοπούλου, Στυλιανή
Asimakopoulou, Styliani
Metadata
Show full item recordAbstract
Σκοπός της εργασίας είναι η διερεύνηση σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο της
πρακτικής του ηχοπεριπάτου.
Ο ηχοπερίπατος (soundwalk) είναι μία πρακτική εμπειρικής διερεύνησης του ηχητικού
περιβάλλοντος που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην δεκαετία του 1970, στον
Καναδά, από τους πρωτεργάτες του χώρου της Ακουστικής Οικολογίας, Hildegard
Westerkamp και Murray Schafer. Μέχρι και σήμερα χρησιμοποιείται παγκόσμια πλέον,
με στόχους εκπαιδευτικούς, ερευνητικούς και κοινωνικούς. Η πρακτική αυτή, μπορεί να
έχει πολλές παραλλαγές στην εφαρμογή της καθώς επίσης και να συνδυαστεί με
διαφορετικές μεθοδολογίες ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας.
Στο πρακτικό μέρος της πτυχιακής αυτής εργασίας σχεδιάστηκαν και
πραγματοποιήθηκαν τρεις ηχοπερίπατοι στην παλιά πόλη της Ρεθύμνης οι οποίοι
ηχογραφήθηκαν και αξιολογήθηκαν από τους συμμετέχοντες σε αυτούς με την χρήση
ανώνυμων ερωτηματολογίων. Στο θεωρητικό αυτό κείμενο παρουσιάζονται η
μεθοδολογία και τα συμπεράσματα του πρακτικού μέρους. This dissertation presents and documents three (3) soundwalks designed and guided by
the author in the city of Rethymno – Crete. Main aim of this research is to study and
apply the basic principles of this practice.
A sounwalk is a practice aiming in the research and discovery through listening of the
sound environment. It was first used and further developed during 70’s in Canada from
the pioneers of Acoustic Ecology, Murray Schafer and Hildegard Westerkamp. Today, it
is practiced widely all over the world from different group of people having diverse
educational, research and aesthetic goals. Although sounwalking can be applied much
differently seems that in most cases can quit successfully be used in cooperation with
other methodologies in education, research and artistic practices.
Three (3) soundwalks were designed and applied by the author to different group of
participants in the city of Rethymno- Crete. These soundwalks were sound recorded and
later (after the soundwalk) evaluated by the participants through the use of anonymus
questionaries. This thesis presents the methodology of designing, documents the
soundwalks and discuss some of the results.
Collections
The following license files are associated with this item:
This website uses cookies to ensure you get the best browsing experience.
Continue
More info