Μετάφραση και στάθμιση στα ελληνικά του ερωτηματολογίου “DCDDAILY-Q” για την εκτίμηση των αναπτυξιακών διαταραχών κινητικού συντονισμού.
Translation and validation of the Greek version of the questionnaire "DCDDAILY-Q" for the screening of the developmental coordination disorders.
View/ Open
Date
2022-06-14Author
Δραγουμανάκη, Γεωργία
Dragoumanaki, Georgia
Metadata
Show full item recordAbstract
Εισαγωγή: Μία από τις προκλήσεις που συνδέονται με την Αναπτυξιακή Διαταραχή Συντονισμού (ΑΔΣ) είναι η εξεύρεση της κατάλληλης μεθόδου για την αναγνώριση των κινητικών δυσκολιών σε καθημερινές δραστηριότητες. Οι δοκιμές κινητικής επάρκειας χρησιμοποιούνται για την αναγνώριση των κινητικών δυσκολίων των παιδιών καλύπτοντας το κριτήριο I για την κατάταξη στην διαταραχή. Ωστόσο, μεγάλης σπουδαιότητας είναι οι αξιολογήσεις που βασίζονται σε ερωτηματολόγια που εκτιμούν Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής καθώς είναι πιο πρακτικές και εύκολα εφαρμόσιμες, χωρίς κόστος οικονομικό ή ψυχολογικό τόσο για τους γονεις όσο και για τα ίδια τα παιδιά. Επιπρόσθετα ένα ερωτηματολόγιο που μετράει Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής (ΔΚΖ) βάζει την βάση για την ταξινόμηση στο κριτήριο II της Αναπτυξιακής Διαταραχής Συντονισμού.
Στόχοι: Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η μετάφραση και στάθμιση του ερωτηματολογίου "Αναπτυξιακή Διαταραχή Συντονισμού Ερωτηματολόγιο Δραστηριοτήτων Καθημερινής Ζωής"(DCD Daily Questionnaire) στην ελληνική γλώσσα ώστε να προσδιοριστούν οι δυσκολίες σε Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής παιδιών με ΑΔΣ.
Μέθοδοι: Η μελέτη αυτή έγινε χρησιμοποιώντας δεδομένα δειγματοληψίας ευκολίας και μέθοδο ποσοτικής έρευνας (δηλαδή ερωτηματολόγιο και κινητική δοκιμή μέτρησης). Εκατό ενενήντα ένα ερωτηματολόγια συμπληρώθηκαν από γονείς παιδιών ηλικίας μεταξύ 5 και 8 ετών, εκ των οποίων τα 91 αξιολογήθηκαν και με την Δοκιμή Αξιολόγησης Κίνησης Συστοιχίας για παιδιά (MABC-2). Έγινε χρήση του στατιστικύ πακέτου IΒM SPSS STATISTICS 24.0, ώστε να ποσοτικοποιηθούν και να αναλυθούν τα αποτελέσματα της μελέτης. Το επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας τέθηκε στο p<0,05. Οι ψυχομετρικές ιδιότητες της κλίμακας ελέχθηκαν με υπολογισμό του δείκτης αξιοπιστίας Cronbach’s alpha καθώς και με την μέτρηση της εγκυρότητας κριτηρίου και εγκυρότητας εννοιολογικής κατασκευής. Επίσης χρησιμοποιήθηκαν τεχνικές περιγραφικής στατιστικής.
Αποτελέσματα: Ο δείκτης αξιοπιστίας alpha του Cronbach εμφάνισε υψηλή εσωτερική συνοχή και στις τρεις κλίμακες του ερωτηματολογίου, όπου υπολογίστηκε ίσος με 0,833 για την κλίμακα συμμετοχή, 0,857 για την κλίμακα Ποιότητα και 0,927 για την κλίμακα Εκμάθηση. Οι κλίμακες Δραστηριοτήτων Καθημερινής Ζωής μεταξύ τους παρουσίασαν μέτρια ώς ισχυρή συσχέτιση και εύρος συσχετίσεων από r=0,35 έως r=0,818. Ο έλεγχος συσχέτισης μεταξύ των κλιμάκων και υποκλιμάκων έδειξε από χαμήλη ως ισχυρή συσχέτιση με τιμές r που κυμαίνονταν από 0,179 έως 0,829. Η συνολική ευαισθησία του ερωτηματολογίου DCDDaily-Q , όταν χρησιμοποιούνται ειδικές βαθμολογίες αποκοπής ηλικίας, υπερβαίνει το 76%. Η ειδικότητα είναι χαμηλότερη στο 67%. Οι προγνωστικοί δείκτες για θετικά δείγματα (PPV) παρουσιάζονται στο 0,70 και οι προγνωστικοί αρνητικοί δείκτες (NPV) είναι 0,73.
Συμπεράσματα: Η ελληνική εκδοχή του ερωτηματολογίου αποτελεί αξιόπιστο εργαλείο
για την εκτίμηση των Δραστηριοτήτων Καθημερινής Ζωής παιδιών ηλικίας 5 έως 8 ετών. Υψίστης σημασίας κρίνεται η χρήση του στην ανίχνευση της Αναπτυξιακής Διαταραχής Συντονισμού. Introduction: One of the challenges associated with Developmental Coordination Disorder (DCD) is finding the appropriate method for identifying motor disabilities in daily activities. Movement assessments tests are used to identify children with motor impairment by meeting criterion I for the classification of the disorder. However, ratings based on questionnaires that assess Daily Living Activities are of great importance. However, questionnaire-based assessments that evaluate daily life activities are important as they are more practical and easier to implement, with no financial or psychological costs for both the parents and the children themselves. In addition, a questionnaire measuring daily life activities sets the basis for classification in Criterion II of Developmental Coordination Disorder.
Aims: The purpose of the present study was the translation and validation of the DCD Daily Questionnaire in Greek language in order to identify difficulties at Activities of Daily Living (ADL) in children with Developmental Coordination Disorder.
Methods: This study was conducted using convenience sampling data and a quantitative research method ( questionnaire and motor measurement test). One hundred ninety-one questionnaires were completed by parents of children between the ages of 5 and 8 years, of which 91 were assessed with the Movement Assessment Battery for Children Performance Test (MABC-2). The IBM SPSS STATISTICS 24.0 statistical package was used to quantify and analyze the results of the study. The level of statistical significance was set at p <0.05. The psychometric properties of the scale were tested by calculating the Cronbach's alpha reliability index as well as by measuring criterion validity, and construct validity. Descriptive statistics techniques were also used.
Results: The Cronbach's alpha reliability index showed high internal consistency across the three questionnaire scales, with a score of 0.833 for the Participation scale, 0.857 for the Quality scale, and 0.927 for the Learning scale. The Daily Life Activities scales showed moderate to strong correlation with a range of r = 0.35 to r = 0.818. The test of correlation between scales and sub-scales showed a low to strong correlation with r values ranging from 0.179 to 0.829. The overall sensitivity of the DCDDaily-Q questionnaire, when using age specific cut-off scores, exceeds 76%. The specificity is lower at 67%. Predictive indicators for positive samples (PPV) are set at 0.70 and negative predictive values (NPV) are 0.73.
Conclusions: The Greek version of the questionnaire is a reliable tool
for assessing the Activities of Daily Living children aged 5 to 8 years. Its use is of the highest importance in screening of Developmental Coordination Disorder.
Collections
The following license files are associated with this item:
This website uses cookies to ensure you get the best browsing experience.
Continue
More info