Οι ανάγκες εκπαίδευσης και κατάρτισης των μηχανικών Κρήτης σε περιόδους κρίσης και αβεβαιότητας.
The education and vocational training needs of engineers of Crete in times of crisis and uncertainty.
Abstract
Οι μηχανικοί αποτελούν σημαντικό παράγοντα για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας και σε
μεγάλο βαθμό καλούνται να διαχειριστούν και να αντιμετωπίσουν προβλήματα που επηρεάζουν
το σύνολο του πληθυσμού σε ποικίλες διαστάσεις (κοινωνικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές
κ.α.). Εφόδια κατά την διάρκεια του επαγγελματικού βίου τους αποτελούν οι γνώσεις που
έλαβαν από τα Πανεπιστήμια φοίτησης, η εμπειρία τους από την ενασχόλησή τους με το
αντικείμενο και οι πρόσθετες γνώσεις και δεξιότητες που τους προσφέρει η επαγγελματική
κατάρτιση. Ο βασικός φορέας που προσπαθεί να συνδέσει τους παράγοντες της οικονομίας, της
εκπαίδευσης, της απασχόλησης και της επαγγελματικής κατάρτισης είναι τα επιμελητήρια.
Παρόλα αυτά η προσπάθεια σύνδεσης δεν έχει αποκτήσει επαρκή οργάνωση, ώστε να
προσφέρει τακτικότητα και ποιοτικά αποτελέσματα (Γούλας και Λιντζέρης, 2017).
Η εργασία αυτή προσπαθεί να αποτυπώσει την εικόνα των μηχανικών που δραστηριοποιούνται
στην Κρήτη σχετικά με τους τομείς της εκπαίδευσης και κατάρτισης, την γενικότερη εμπειρία και
τις γνώσεις τους, τις θεματικές ενότητες στις οποίες θεωρούν ότι πρέπει να επενδύσουν
επιμορφωτικά, τους ευνοϊκούς και αποτρεπτικούς λόγους συμμετοχής σε κατάρτιση και τα
αποτελέσματά της, υπό το πρίσμα περιόδου κρίσης.
Μέσω πρωτογενούς ποσοτικής έρευνας με χρήση δομημένου διαδικτυακού ερωτηματολογίου
47 ερωτήσεων κλειστού τύπου αποτυπώθηκαν οι απόψεις 156 συμμετεχόντων με
δειγματοληψία ευκολίας με την μέθοδο της χιονοστιβάδας και οι απαντήσεις αναλύθηκαν
στατιστικά με το πρόγραμμα SPSS.
Τα συμπεράσματα που εξήχθησαν μπορούν να περιγραφούν επιγραμματικά ως εξής. Το
μεγαλύτερο ενδιαφέρον για επαγγελματική κατάρτιση εμφανίζεται στα αντικείμενα των
τεχνολογικών εξελίξεων, της ψηφιοποίησης εργασιών και των νέων κατασκευαστικών μεθόδων
και μελετών, ενώ αξιολόγησαν θετικά τις γενικές τους γνώσεις στο αντικείμενο εργασίας τους.
Ως οι σημαντικότεροι ευνοïκοί παράγοντες συμμετοχής αναδείχθηκαν το αντικείμενο της
κατάρτισης, η βελτίωση ψηφιακών δεξιοτήτων, η παροχή πιστοποίησης γνώσεων, η παροχή
εκπαιδευτικού υλικού, οι εκπαιδευτές κατάρτισης και η μορφή υλοποίησης, ενώ ο πιο
αποτρεπτικός παράγοντας η έλλειψη χρόνου συμμετοχής. Καταγράφηκε σε υψηλό ποσοστό
συμμετοχή σε κατάρτιση κατά την διάρκεια της τελευταίας δεκαπενταετίας με τις πολλαπλές
κρίσεις και μάλιστα σε τουλάχιστον 3 προγράμματα, αξιολογώντας ταυτόχρονα θετικά τις
γνώσεις και δεξιότητες που αποκόμισαν από αυτά. Επίσης η πλειοψηφία κατέγραψε ότι είναι
πιθανό να συνεχίσουν να συμμετέχουν σε κατάρτιση εντός του έτους 2023, ότι θεωρούν
σημαντική την κατάρτιση για την επαγγελματική τους εξέλιξη και ότι υιοθετούν την αξία της
Δ.Β.Μ. Ακόμα φάνηκε να μην έχουν επαρκή ενημέρωση σχετικά με τα προσφερόμενα
επιμορφωτικά προγράμματα. Τέλος προτιμούν μεθόδους e learning διδασκαλίας και επιδιώκουν
να βελτιώσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες. Engineers are an important factor in the development course of the country and to a large
extent they are called upon to manage and deal with problems that affect the entire population
in various dimensions (social, economic, environmental, etc.). Resources during their
professional life are the knowledge they received from the Universities of study, their experience
from dealing with the subject and the additional knowledge and skills offered by professional
training. The main body that tries to connect the factors of the economy, education, employment
and vocational training are the chambers. Despite this, the connection effort has not acquired
sufficient organization to offer regularity and quality results (Goulas and Lindzeris, 2017).
This paper tries to capture the image of the engineers active in Crete regarding the fields of
education and training, their general experience and knowledge, the thematic units in which
they consider they should invest educationally, the favorable and unfavorable reasons for
participation in training and its results, in the light of a period of crisis.
Through primary quantitative research using a structured online questionnaire of 47 closed
questions, the opinions of 156 participants were captured with convenience sampling using the
snowball sampling and the answers were statistically analyzed with the SPSS program.
The conclusions drawn can be described epigrammatically as follows. The greatest interest in
professional training appears in the subjects of technological developments, digitization of work
and new construction methods and studies, while they positively evaluated their general
knowledge in their subject of work. The subject of the training, the improvement of digital skills,
the provision of knowledge certification, the provision of educational materials, the training
instructors and the form of implementation emerged as the most important favorable factors for
participation, while the most deterrent factor was the lack of time to participate. A high rate of
participation in training was shown during the last fifteen years with the multiple crises and
indeed in at least 3 programs, at the same time positively evaluating the knowledge and skills
obtained from them. Also, the majority showed that they are likely to continue participating in
training within the year 2023, that they consider training important for their professional
development and that they adopt the value of lifelong learning. They also seemed to lack
sufficient information about the training programs offered. Finally, they prefer e - learning
teaching methods and seek to improve their digital skills.
Collections
The following license files are associated with this item:
This website uses cookies to ensure you get the best browsing experience.
Continue
More info