Βαθμός ικανοποίησης ασθενών από την ενημέρωση για τα προβλήματα υγείας τους και από την συμμετοχή τους στη λήψη των σχετικών ιατρικών αποφάσεων.
Satisfaction of patients from awareness of their health problems and their participation in decision of relevant medical decisions.
View/ Open
Date
2013-11-09Author
Κονιδιάρη, Αριστέα
Σκέρτη, Ευαγγελία
Konidiari, Aristea
Skerti, Evangelia
Metadata
Show full item recordAbstract
Η ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας έχει ιδιαίτερη σημασία, αφού οδηγεί σε υγειονομικά οικονομικά και κοινωνικά οφέλη για τον ίδιο τον ασθενή, τους επαγγελματίες υγείας, τις μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας, τα ασφαλιστικά ταμεία και το κοινωνικό σύνολο. Η έννοια της ικανοποίησης του ασθενούς έχει αναδειχθεί ως ένας από τους αξιόπιστους δείκτες για την αξιολόγηση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. Οι ασθενείς είναι οι τελικοί αποδέκτες, οι πλέον ενδιαφερόμενοι και αυτοί που άμεσα βιώνουν τις ιατρικές υπηρεσίες. Ο βαθμός ικανοποίησης του ασθενούς δεν προέρχεται όμως μόνο από τα αποτελέσματα της θεραπευτικής παρέμβασης αλλά και από το συνδυασμό της φύσης και του χαρακτήρα των διαδικασιών που εφαρμόζονται στα πλαίσια της συγκεκριμένης παρέμβασης. Συνεπώς η μέτρηση του βαθμού ικανοποίησης του ασθενούς από την ενημέρωση που λαμβάνει για τα προβλήματα υγείας του και από την συμμετοχή του στη λήψη αποφάσεων σχετικά με αυτά συμβάλλει στον εντοπισμό των αδύνατων σημείων και την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση του βαθμού ικανοποίησης των νοσοκομειακών ασθενών από την ενημέρωση που έχουν σε σχέση με τη διάγνωση, την πορεία της νόσου καθώς και το βαθμό ικανοποίησης που αντλεί ο ασθενής από τη συμμετοχή του στη λήψη των σχετικών ιατρικών αποφάσεων. Μεθοδολογία. Για την μέτρηση του βαθμού ικανοποίησης χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο Europep, το οποίο συμπληρώθηκε από 200 νοσηλευθέντες ασθενείς κατά την περίοδο Απρίλιος 2010-Ιούνιος 2010. Η στατιστική επεξεργασία των δεδομένων έγινε με το πρόγραμμα Microsoft Office Excel. Για την περιγραφή της σχέσης μεταξύ των επιλεγμένων μεταβλητών εφαρμόστηκε το μέτρο συσχέτισης Pearson Product Moment Correlation. Αποτελέσματα. Τα αποτελέσματα βασίζονται στην ανάλυση και ερμηνεία πληροφοριών που προέκυψαν από τη συλλογή ερωτηματολογίων. Στην παρούσα έρευνα τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ένα μεγάλο ποσοστό ατόμων (82,5%) δήλωσαν αρκετά έως πολύ ικανοποιημένα με την ενημέρωση για τα συμπτώματα και την ασθένεια τους. Όμως ο βαθμός ικανοποίησης τους φαίνεται ότι μειώνεται για την ενημέρωση που λαμβάνουν σχετικά με το σκοπό των εξετάσεων και θεραπειών τους (72,5%). Χαμηλότερα ποσοστά ικανοποίησης παρατηρήθηκαν σχετικά με την συμμετοχή-εμπλοκή τους στις ιατρικές αποφάσεις (55,5%). Το εκπαιδευτικό επίπεδο βρέθηκε να σχετίζεται στατιστικά με το βαθμό ικανοποίησης και συγκεκριμένα ο βαθμός ικανοποίησης μειώνεται όσο αυξάνεται το εκπαιδευτικό επίπεδο των ασθενών. Αξιοσημείωτο εύρημα στην παρούσα έρευνα είναι ότι μόνο δυο (1%) ασθενείς απάντησαν καταφατικά στο αν τους δόθηκε πληροφόρηση σχετικά με τα δικαιώματα τους από το προσωπικό. Συμπεράσματα. Η έρευνα ανέδειξε αδυναμίες σε πτυχές σχετικά με την ικανοποίηση από την ενημέρωση που λαμβάνει ο νοσοκομειακός ασθενής. Οι επαγγελματίες υγείας, μπορούν να ωφεληθούν από τις έρευνες που προσδιορίζουν το βαθμό ικανοποίησής των ασθενών από την ενημέρωση και συμμετοχή τους διότι είναι δυνατόν μέσω της αξιολόγησής τους, να επιτευχθεί βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. Νέες μελέτες αναμένεται ότι θα προσφέρουν πολύτιμα πρόσθετα στοιχεία σχετικά με την ικανοποίηση του ασθενούς και κατ’ επέκταση στο επίπεδο ποιότητας περίθαλψης.
Collections
This website uses cookies to ensure you get the best browsing experience.
Continue
More info