Ρατσιστικές αντιλήψεις φοιτητών - καθημερινός ρατσισμός.
Racist perceptions of students - everyday racism.
Date
2016-02-22Author
Αυγέρου, Βικτωρία
Ορφανίδου, Ιωάννα
Πετράς, Μηνάς
Avgerou, Viktoria
Orfanidou, Ioanna
Petras, Minas
Metadata
Show full item recordAbstract
Σκοπός: Σκοπός της μελέτης είναι η διερεύνηση των διακρίσεων που εκδηλώνουν ή και δέχονται οι νέοι και ειδικότερα των ρατσιστικών στάσεων και συμπεριφορών που εκφράζονται με έμμεσο τρόπο, προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για το φαινόμενο του ‘καθημερινού’ ρατσισμού και τις διαστάσεις του. Μεθοδολογία: Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε είναι ποσοτική, το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το ερωτηματολόγιο και ο τρόπος δειγματοληψίας η ‘δειγματοληψία ευκολίας’. Το δείγμα αποτελείτο από 225 σπουδαστές/τριες από όλες τις σχολές του ΤΕΙ Ηρακλείου, με το μεγαλύτερο μέρος του δείγματος να προέρχεται από τη Σχολή ΣΕΥΠ. Για την καταμέτρηση του φαινομένου του καθημερινού ρατσισμού, χρησιμοποιήθηκαν τρεις κλίμακες: η η Κλίμακα Μέτρησης Μισαλλοδοξίας, η Κλίμακα Κοινωνικής Κυριαρχίας και η Κλίμακα Άμεσου και Έμμεσου ρατσισμού. Οι κλίμακες αυτές μετρούν αντίστοιχα τις ρατσιστικές αντιλήψεις των ερωτώμενων σχετικά με 6 διαφορετικούς τύπους διακρίσεων, τις αντιλήψεις των φοιτητών για την κοινωνική ανισότητα, και τις αντιλήψεις τους για τους μετανάστες. Αποτελέσματα: Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας ο φοιτητικός πληθυσμός θεωρεί ότι υπάρχει υψηλό ποσοστό εκδήλωσης καθημερινού ρατσισμού στην Ελλάδα (μέση τιμή: 7,4±1,6). H πλειοψηφία του δείγματος αναφέρει ότι έχει δεχθεί (80,4%) ή έχει υπάρξει θεατής (95,1%) ρατσιστικής συμπεριφοράς. Παρόλα αυτά, ο βαθμός στον οποίο οι ίδιοι θεωρούν ότι κάνουν διακρίσεις είναι αρκετά χαμηλός (μέση τιμή 2,6 ± 2). Επίσης, φάνηκε ότι οι γυναίκες φοιτήτριες εμφάνισαν σε μικρότερο βαθμό ρατσιστικές αντιλήψεις από τους άνδρες, ενώ γενικότερα το ποσοστό ρατσιστικών αντιλήψεων στο δείγμα ήταν μικρό. Συμπεράσματα: Συμπεραίνοντας, με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώνουμε ότι το φαινόμενο του καθημερινού έμμεσου ρατσισμού είναι υπαρκτό στη ζωή των νέων φοιτητών/τριων , τόσο ως θυμάτων, όσο και ως θυτών. Αυτό είναι ίσως ένα γεγονός το οποίο πρέπει να μας προβληματίσει, για αυτό μεγάλη σημασία θα πρέπει να δωθεί στην ευαισθητοποίηση και την πρόληψη του πληθυσμού σε θέματα διακρίσεων. Aim: The aim of this study is to investigate to what extent young students discriminate or receive discrimination, and also to investigate the racist beliefs and behaviours which are expressed in a subtle way, in order to draw conclusions for the phenomenon of everyday racism. Methods: The research method used was the quantitative method, and the research tool the questionnaire. The sampling method used was the convenience sampling technique. The sample consisted of 225 students from all faculties of TEI of Heraklion, with most of them being students from the Faculty of Health and Welfare Professions. Three scales were used to measure everyday racism: the Intolerant Schema Measure, the Social Dominance Scale and the Blatant and Subtle Racism Scale. These scales measure respectively students’ beliefs regarding six different types of intolerance, social inequality and the immigrants. Results: According to the students of the sample there is a high percentage of everyday racist behaviour in Greece (mean 7.4 ± 1.6). Furthermore, the majority of our sample claim that they have been victims of such behaviour (80.4%) or they have watched other people suffer from racism (95.1%). However, most of the students who took part in the study stated that they don’t discriminate (mean 2.6 ± 2). Furthermore, female students held less racist beliefs than male students, while the percentage of racist beliefs in the sample was small. Conclusion: In conclusion, judging from the results of this research, we conclude that subtle racism is an existing issue in TEI of Heraklion students’ lives. Some of them are victims of racism, but some others are abusers – without knowing it. This is an issue which should be worrying for everyone. Awareness and prevention practices in the student population could help prevent the appearance of racism.
Collections
This website uses cookies to ensure you get the best browsing experience.
Continue
More info