Ο ρόλος των τοπικών προϊόντων και της γαστρονομίας στην ταυτότητα ενός τουριστικού προορισμού. Η περίπτωση της Νάξου.
The role played by gastronomy and local products in the formation of the identity of a tourist resort. The example of Naxos.
Abstract
Τα τοπικά προϊόντα αποτελούν βασικό στοιχείο του πολιτισμού και της κουλτούρας των
τουριστικών προορισμών, προσδίδοντας τους μια ιδιαίτερη ταυτότητα. Σκοπός της
παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει τον ρόλο που διαδραματίζουν τα τοπικά
προϊόντα στη διαμόρφωση μιας μοναδικής ταυτότητας για τους τουριστικούς
προορισμούς, εστιάζοντας στη μελέτη περίπτωσης της Νάξου. Μέσα από τη διεξαγωγή
ποιοτικής έρευνας, διερευνήθηκαν οι απόψεις και οι αντιλήψεις δεκατεσσάρων τοπικών
παραγόντων (τοπικών φορέων, επιχειρηματιών) της Νάξου για τον βαθμό ανάπτυξης
του γαστρονομικού τουρισμού στο νησί, συμπεριλαμβανομένων των δυνατών σημείων
και ανασταλτικών παραγόντων, καθώς και οι απόψεις τους για τον βαθμό στον οποίο τα
τοπικά προϊόντα συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας μοναδικής ταυτότητας. Μέσω της
ανάλυσης των απαντήσεων, εξήχθησαν πολλά και σημαντικά ευρήματα. Οι τοπικοί
παράγοντες είχαν πολύ καλή γνώση της ποικιλίας των προϊόντων της πρωτογενούς και
δευτερογενούς παραγωγής του νησιού και των ετικετών ποιότητας που αυτά φέρουν
(ΠΟΠ, ΠΓΕ). Αν και όπως δήλωσαν, οι επισκέπτες του νησιού ενδιαφέρονται να
δοκιμάσουν τις τοπικές γεύσεις και ακόμα και να αγοράσουν τα τοπικά προϊόντα, αυτά
δεν έχουν βρει τη θέση τους σε ικανοποιητικό βαθμό στα ξενοδοχεία και εστιατόρια του
νησιού. Ως προς τον βαθμό ανάπτυξης του γαστρονομικού τουρισμού, η πλειονότητά
τους θεωρεί πως ο γαστρονομικός τουρισμός βρίσκεται σε διαδικασία ανάπτυξης κατά
τη διάρκεια των τελευταίων 5 με 10 ετών. Τα δυνατά σημεία του νησιού που στηρίζουν
την ανάπτυξή του, σύμφωνα με τις απόψεις τους είναι ο ανεπτυγμένος πρωτογενής
τομέας (υψηλή απασχόληση, ιδιαίτερες τεχνικές γεωργίας, κλίμα, ποιότητα εδάφους) και
τα ποιοτικά παραγόμενα προϊόντα. Από την άλλη, εντοπίστηκαν αρκετές αδυναμίες και
ανασταλτικοί παράγοντες στην ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού, εκ των οποίων
οι κυριότεροι που αναφέρθηκαν ήταν η έλλειψη οργάνωσης και πολιτικής στην
προώθηση του γαστρονομικού τουρισμού, η έλλειψη συνεργασίας και συλλογικής
δράσης και η έλλειψη γνώσεων, εκπαίδευσης και γενικότερα κουλτούρας που
προσανατολίζεται στον γαστρονομικό τουρισμό. Παρά τα εμπόδια, συμφώνησαν ότι τα
τοπικά προϊόντα μπορούν να διαμορφώσουν στο μέλλον, την ανάπτυξη μιας μοναδικής
τουριστικής ταυτότητας στο νησί της Νάξου και δήλωσαν πως κρίσιμοι παράγοντες της
επιτυχίας της ανάπτυξης του γαστρονομικού τουρισμού στο μέλλον θα είναι η
αποτελεσματική διαφήμιση και προβολή, η ανάπτυξη συνεργασιών και η τυποποίηση -
πιστοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Local products are a key element of the culture of the tourist destinations, giving them a
special identity. The purpose of this paper is to investigate the role of local products in
shaping a unique identity for tourist destinations, focusing on the case study of Naxos.
Through conducting a qualitative research, we studied views and perceptions of fourteen
local actors (local agencies, entrepreneurs) of Naxos on the degree of development of
gastronomic tourism on the island, including the strengths and inhibiting factors, and the
extent to local products contribute to the formation of a unique tourism identity. Through
the content analysis of the answers, many important findings were extracted. The local
agents had a very good knowledge of the variety of products of the primary and
secondary production of the island and the quality labels that they bear (PDO, PGI).
Although, as they stated, the visitors of the island are interested in trying local flavors
and even to buy the local products, they do not have a satisfactory degree in the hotels
and restaurants of the island. Regarding the degree of development of gastronomic
tourism, the majority of them tended to believe that gastronomic tourism is in a process
of development during the last 5 to 10 years. The strong characteristic of the island that
support its development, according to their views are the developed primary sector (high
employment, special agricultural techniques, climate, soil quality) and the quality
products produced. On the other hand, several weaknesses and impediments to the
development of gastronomic tourism were identified, the main ones of which were the
lack of organization and policy in the promotion of gastronomic tourism, the lack of
cooperation and collective action and the lack of knowledge, education and general
orientation to gastronomic tourism. Despite obstacles, they agreed that local products
can shape in the future, the development of a unique tourist identity on the island of
Naxos and said that crucial factors for the success of the development of gastronomic
tourism in the future will be effective advertising and promotion, the development of
partnerships. and the standardization - certification of the provided services.
Collections
The following license files are associated with this item:
This website uses cookies to ensure you get the best browsing experience.
Continue
More info