Μελέτη συσχέτισης μεταξύ συναισθηματικής κατανάλωσης και άγχους/στρες.
Correlation study between emotional eating and anxiety/stress.
View/ Open
Date
2021-10-26Author
Καλαμποκίδου, Μαρία
Kalampokidou, Maria
Metadata
Show full item recordAbstract
Η συναισθηματική κατανάλωση αποτελεί μια διατροφική συμπεριφορά η οποία χαρακτηρίζεται από αλλαγή στην συνήθη κατανάλωση του ατόμου ως απάντηση σε θετικά ή αρνητικά συναισθήματα. Στην σύγχρονη κοινωνία, έχει επικρατήσει να θεωρείται σε πολλές περιπτώσεις φυσιολογική αυτή συμπεριφορά με αποτέλεσμα να παραβλέπεται η σοβαρότητά της και έτσι σε πολλές περιπτώσεις τα άτομα να οδηγούνται στην ανάπτυξη διατροφικών διαταραχών, όπως είναι η βουλιμία.
Σε αυτή την εργασία διερευνήθηκε η συσχέτιση μεταξύ της συναισθηματικής κατανάλωσης λόγω αρνητικών και θετικών συναισθημάτων και καταστάσεων με τα επίπεδα εμφάνισης άγχους και στρες. Για την συλλογή των στοιχείων χρησιμοποιήθηκαν δύο ερωτηματολόγια, το Depression Anxiety Stress Scale (DASS–21) για την αξιολόγηση των επιπέδων άγχους και στρες των ατόμων του δείγματος και το Emotional Appetite Questionnaire (EMAQ) για την συναισθηματική κατανάλωση. Η συμπλήρωση των ερωτηματολογίων έγινε μόνο ηλεκτρονικά για την διασφάλιση της δημόσιας υγείας λόγω της πανδημίας του COVID – 19. Ο έλεγχος για την ύπαρξη στατιστικά σημαντικών συσχετίσεων μεταξύ των δεδομένων των ερωτηματολογίων πραγματοποιήθηκε με το πρόγραμμα SPSS.
Το δείγμα το αποτελούν 268 άτομα, πιο συγκεκριμένα 183 γυναίκες και 85 άνδρες, με μέσο όρο ηλικίας 28,3 έτη. Από τα αποτελέσματα του DASS–21 φάνηκε πως οι γυναίκες παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και στρες σε σχέση με τους άνδρες. Με τον στατιστικό έλεγχο που πραγματοποιήθηκε, οι μόνες στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις που βρέθηκαν στο δείγμα, μεταξύ της συναισθηματικής κατανάλωσης και του άγχους και του στρες ήταν για το συνολικό δείγμα θετική συσχέτιση μεταξύ των επιπέδων εμφάνισης άγχους με τη συναισθηματική κατανάλωση λόγω αρνητικών συναισθημάτων, θετική συσχέτιση μεταξύ των επιπέδων εμφάνισης στρες με τη συναισθηματική κατανάλωση λόγω του μέσου όρου των αρνητικών συναισθημάτων και καταστάσεων και με τη συναισθηματική κατανάλωση λόγω αρνητικών συναισθημάτων. Για τις γυναίκες υπάρχει θετική συσχέτιση μεταξύ των επιπέδων εμφάνισης άγχους με τη συναισθηματική κατανάλωση λόγω αρνητικών συναισθημάτων, θετική συσχέτιση μεταξύ των επιπέδων εμφάνισης στρες με τη συναισθηματική κατανάλωση λόγω αρνητικών συναισθημάτων και με την συναισθηματική κατανάλωση λόγω του μέσου όρου των αρνητικών συναισθημάτων και καταστάσεων. Για τους άνδρες του δείγματος δεν βρέθηκε κάποια συσχέτιση μεταξύ άγχους και στρες με την συναισθηματική κατανάλωση. Emotional consumption constitutes a dietary conduct which is characterized by change in the standard consumption of a person as an answer to positive or negative emotions. In modern society it is dominated that this behavior often be considered as normal, disregarding its severity and as a result leading people to the development of eating disorders, such as bulimia.
This study examined the correlation between the emotional consumption due to negative or positive emotions or situations with the levels of anxiety and stress. Two separate questionnaires were used to collect the data: the Depression Anxiety Stress Scale (DASS – 21) for assessing the stress levels of the sample and the Emotional Appetite Questionnaire (EMAQ) for emotional consumption. The questionnaires were all filled in digitally to proper distancing and comply with restrictions due to the COVID - 19 pandemic. Finally, the verification of the existence of statistically significant correlations between the questionnaire data was performed with the SPSS program.
The sample consists of 268 people and more specifically 183 women and 85 men, with an average age of 28.3 years. The results of DASS-21 showed that women have higher levels of anxiety and stress than men. With the statistical test performed, the only statistically significant correlations found in the sample, between emotional consumption and anxiety/stress was, for the overall sample, a positive correlation between the levels of occurrence of stress and emotional consumption due to negative emotions, a positive correlation of stress levels with emotional consumption due to the average of negative emotions and situations and with emotional consumption due to negative emotions.
For women, there is a positive correlation between the levels of stress and emotional consumption due to negative emotions, a positive correlation between the levels of stress and emotional consumption due to negative emotions and the emotional consumption due to the average of negative emotions. For the men included in the sample, no correlation was found between anxiety and stress with emotional consumption.
Collections
This website uses cookies to ensure you get the best browsing experience.
Continue
More info