Μελέτη διαχείρισης του άγχους των εξετάσεων στις τελευταίες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: απόψεις μαθητών και καθηγητών.
A study of test anxiety management in the final grades of secondary education: students' and teachers' views.
Date
2023-06-20Author
Ηλιάδη, Δήμητρα-Ελένη
Καπάνταη, Ιωάννα
Iliadi, Dimitra-Eleni
Kapantai, Ioanna
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία επιχειρεί να εξετάσει το άγχος των μαθητών για τις εξετάσεις.
Συγκεκριμένα, σκοπός της έρευνας είναι η μελέτη των παραγόντων που συμβάλλουν στην ανάπτυξη
του άγχους των εξετάσεων στους μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου, τις δεξιότητες διαχείρισής του,
καθώς και τον ρόλο της οικογένειας (γονέων). Ακόμα, διερευνάται ο ρόλος των εκπαιδευτικών στη
διαδικασία αυτή. Εφαρμόστηκε ποσοτική έρευνα στους μαθητές με την χρήση ερωτηματολογίων. Το
δείγμα της ποσοτικής έρευνας αποτέλεσαν 123 έφηβοι ηλικίας 16 έως 18 ετών, οι οποίοι επιλέχθηκαν
με την μέθοδο διαθέσιμου/βολικού δείγματος. Η έρευνα διεξήχθη σε λύκεια του Νέου Ηρακλείου και
της Νέας Ιωνίας Αττικής. Επίσης πραγματοποιήθηκε ποιοτική έρευνα σε 4 εκπαιδευτικούς, οι οποίοι
διδάσκουν εξεταζόμενα μαθήματα Πανελληνίων, με την μέθοδο της ημιδομημένης συνέντευξης. Από
τα αποτελέσματα φαίνεται ότι, η πλειοψηφία των μαθητών του δείγματος έχει μέτριο επίπεδο άγχους.
Επίσης παρατηρείται ότι υπάρχει μια αυξητική τάση του επιπέδου άγχους στους μαθητές της Γ’
Λυκείου. Όσον αφορά το φύλο, φαίνεται ότι τα αγόρια έχουν χαμηλά επίπεδα άγχους, ενώ τα κορίτσια
έχουν μέτρια και υψηλά. Επιπλέον, βρέθηκε ότι όσο αυξάνεται το άγχος εξετάσεων και η προδιάθεση
για άγχος, μειώνεται η αυτοεκτίμηση στον μαθητή. Ωστόσο, οι καλές σχέσεις με τους γονείς
επηρεάζουν την αυτοεκτίμησή του. Από την άλλη, όσο αυξάνεται η αυτοεκτίμησή του τόσο είναι σε
θέση να συνάπτει πιο στενές σχέσεις με τους συνομηλίκους του. Ενώ δε, το μεγαλύτερο ποσοστό των
μαθητών θεωρεί ότι οι καθηγητές είναι υποστηρικτικοί, βοηθητικοί και δείχνουν κατανόηση, δεν θα
απευθύνονταν σε αυτούς για θέματα που τους απασχολούν. Τέλος, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί
υποστήριξαν ότι το σχολείο προάγει την αποστήθιση, οι περισσότεροι μαθητές ότι προάγει την
βαθμοθηρία, αλλά οι τελευταίοι θεωρούν ότι τους βοηθά να βρουν την επαγγελματική τους
κατεύθυνση. The current bachelor’s thesis tries to investigate the students’ anxiety towards the exams.
Specifically, the survey has as an aim to explore the factors that contribute to the creation of anxiety
for the exams on behalf of the students of the second and third grade of the senior high school, the
capabilities of dealing with it, as well as the factor of the family (parents). What is also analyzed is the
factor of the teachers in this whole process. Quantitative research was implied to the students through
the use of questionnaires. The sample of the quantitative research consisted of 123 teenagers aged 16
to 18 years old, who were selected through the process of available / convenient sample. The survey
was conducted in senior high schools of N. Irakliou and N. Ionias of Attica. A qualitative survey to 4
teachers, who teach lessons in the scope of Panhellenic Exams, was also carried out through the process
of semi-structured interview. The results revealed the fact that the majority of the students of the
sample presents anxiety of medium range. It is also observed that there is an increasing tendency in
the level of the anxiety of the students of the third grade of the senior high school. Concerning the sex,
it seems that boys present low levels of anxiety, whereas girls present medium and high ones.
Furthermore, it was also revealed that the more the anxiety for the exams and the predisposition for
anxiety increase, the less self-confidence the student appears. However, good affairs with the parents
relate to the student’s self- confidence. In contrast, the more the self-confidence increases, the more
the student gets on with his peers. What is more, the majority of students consider the teachers to be
supportive, helpful and showing empathy, but they wouldn’t address to them as far as things that matter
to them. Finally, the majority of teachers claimed that school fosters the rote memory, the majority of
students referred to the pursuit of scoring but also consider school as a tool for their occupational
direction.
Collections
The following license files are associated with this item:
This website uses cookies to ensure you get the best browsing experience.
Continue
More info