Η επίδραση των διαπροσωπικών σχέσεων στην ικανοποίηση από την εργασία και την ποιότητα ζωής των επαγγελματιών σε υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας στην Κρήτη.
The impact of interpersonal relationships on job satisfaction and quality of life of the professionals working in health and social care services in Crete.
Ημερομηνία
2020-07-22Συγγραφέας
Κοροτζίδης, Χαράλαμπος
Μεραμβελιωτάκης, Ηλίας
Συμεού, Βαλέρια
Χριστοφάκη, Εμμανουέλα
Korotzidis, Charalampos
Meramveliotakis, Ilias
Symeou, Valeria
Christofaki, Emmanouela
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η θεωρία του J. Birtchnell βασίζεται στην παραδοχή ότι κάθε άνθρωπος σχετίζεται με τους άλλους, με τον τρόπο που εκείνος επιθυμεί. Ο ίδιος αναφέρει τέσσερα βασικά είδη σχέσεων που αναπαρίστανται στους πόλους δύο κάθετα τεμνόμενων αξόνων. Ο επάνω πόλος του κάθετου άξονα αφορά στη θέση ισχύος και ο κάτω, στη θέση αδυναμίας, ενώ, ο δεξής πόλος του οριζόντιου άξονα στην Εγγύτητα και ο αριστερός στην Απόσταση. Η εισαγωγή τεσσάρων ενδιάμεσων πόλων, οι οποίοι προσδιορίζονται από τον συνδυασμό των παραπάνω βασικών θέσεων και ονομάζονται Εγγύτητα ή Απόσταση από Θέση Ισχύος και Εγγύτητα ή Απόσταση από Θέση Αδυναμίας, δημιουργούν το Οκτάγωνο των Διαπροσωπικών Σχέσεων ή αλλιώς Διαπροσωπικό Οκτάγωνο (Interpersonal Octagon). Τα οκτώ συνολικά είδη σχέσεων περιγράφουν θετικές και αρνητικές σχέσεις και αναπαρίστανται ποσοτικά και ποιοτικά πάνω στο Οκτάγωνο. Σκοπός της παρούσας μελέτης αποτελεί η διερεύνηση της ποιότητας των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων σε υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας στην Κρήτη και της σχέσης τους με την ικανοποίηση από την εργασία και την ποιότητα ζωής τους. Επίσης, διερευνήθηκε η αξιοπιστία των ερωτηματολογίων για την αξιολόγηση των διαπροσωπικών σχέσεων των εργαζομένων με τους συναδέλφους και τον προϊστάμενο/διευθυντή τους που δημιουργήθηκαν από την τροποποίηση του PROQ3. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη δειγματοληψία ευκολίας, και το ερωτηματολόγιο χορηγήθηκα σε έντυπη μορφή αλλά και ηλεκτρονικά μέσω Google Forms, ενώ η ανάλυση τους πραγματοποιήθηκε με το στατιστικό πακέτο SPSS. Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι τα ερωτηματολόγια ήταν ικανοποιητικά αξιόπιστα. Βρέθηκε ότι οι εργαζόμενοι είχαν μέτρια αρνητικές σχέσεις με τους συναδέλφους και τον προϊστάμενο/διευθυντή τους και υψηλά επίπεδα ψυχικής ανθεκτικότητας, ψυχικής και εργασιακής ευημερίας. Επίσης, βρέθηκε ότι όσο πιο αρνητικές είναι οι σχέσεις των εργαζομένων με συναδέλφους και τον προϊστάμενο/διευθυντή τους από απόσταση τόσο υψηλότερα επίπεδα ψυχικής ανθεκτικότητας και ικανοποίησης από την εργασία βιώνουν, ενώ, τόσο λιγότερη ψυχική και εργασιακή ευημερία. Η ψυχική ανθεκτικότητα των εργαζομένων συσχετίστηκε με την ψυχική ευημερία τους. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας αναδεικνύουν την ανάγκη υποστήριξης τμημάτων Ανθρώπινου Δυναμικού, με διεπιστημονική προσέγγιση, ως νέα μορφή υπηρεσιακής κουλτούρας, για τη δημιουργία παρεμβάσεων βελτίωσης των διαπροσωπικών σχέσεων στην εργασία. The introduction of four intermediate poles, which are determined by the combination of the above basic positions and are called Proximity or Distance from Position of Power and Proximity or Distance from Position of Weakness, create the Octagon of Interpersonal Octagon. The eight total types of relationships describe positive and negative relationships/interactions and are represented quantitatively and qualitatively on the Octagon.
J. Birtchnell' s theory is based on the assumption that every human being relates to others in the way he/she wishes. He considers that there are four basic types of relating, which are represented on the poles of two vertically intersecting axes. The upper pole of the vertical axis is called Upperness and the lower one Lowerness, while the right pole of the horizontal axis is called Closeness and the left one, Distance. The insertion of four intermediate poles, which are defined by the combination of the afore mentioned polar positions, called Upper Close or Upper Distance and Lower Close or Lower Distance, create the Octagon of Interpersonal Relationships or the Interpersonal Octagon. The eight types of relating define positive and negative relationships / interactions and are quantitatively and qualitatively represented upon the Octagon.
The purpose of this study is to investigate the quality of the interpersonal relationships of the employees working in health and social care services in Crete and their relationship with the employees’ job satisfaction and quality of life. The reliability of the questionnaires, which were a modification of the PROQ3for assessing the interpersonal relationships of employees with their colleagues and with their head / manager, was also investigated. Data collection was carried out in a convenience sample, the questionnaire was administered in paper form and also via Google Forms, and data analysis was carried out with the SPSS statistical package.
The results of this study showed that the questionnaires were reasonably reliable. It was found that employees have moderately negative relationships with their colleagues and their head/ managers and high levels of resilience, psychological and workplace well-being. It was also found that the more negatively distant were the employees’ relating with their colleagues and the head/manager, the higher were the levels of their resilience and job satisfaction, whereas, the less psychological and workplace well-being. Employees’ resilience was associated with their psychological well-being. The results of the present study highlight the need to support Human Resources departments with an interdisciplinary approach, as a new form of organizational culture, to create interventions for improving workplace interpersonal relating.
Συλλογές
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για την λειτουργία του.
Συνέχεια
Περισσότερες πληροφορίες