Εκπαίδευση στην ενήλικη ζωή μετά την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου.
Adult education after early school leaving.

Date
2022-05-16Author
Καδιανάκη, Αριστειδούλα
Καραγιωργάκη, Κωνσταντίνα
Μπαλαμπανίδου, Ελένη
Πασχαλίδη, Μαρίνα
Kadianaki, Aristeidoula
Karagiorgaki, Konstantina
Balampanidou, Eleni
Paschalidi, Marina
Metadata
Show full item recordAbstract
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας πτυχιακής εργασίας ήταν να διερευνηθούν οι
απόψεις των ενήλικων ατόμων, 18 ετών και άνω, σε σχέση με τις δυσκολίες που
ανέκυψαν στην παιδική ή την εφηβική ηλικία τους και στάθηκαν αφορμή ώστε να
εγκαταλείψουν πρόωρα το σχολείο. Καθώς επίσης, τα κίνητρα που ώθησαν τα άτομα
αυτά, να επιστρέψουν στον εκπαιδευτικό χώρο στην ενήλικη ζωή, οι δυσκολίες που
αντιμετωπίζουν και τα εμπόδια που πρέπει να υπερπηδήσουν μετά την επιστροφή τους
στην εκπαίδευση, καθώς και τα οφέλη που αποκομίζουν από αυτή τη συμμετοχή.
Μεθοδολογία: Για την παρούσα μελέτη αξιοποιήθηκε η ποσοτική μέθοδος
έρευνας, με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου. Η επιλογή του δείγματος έγινε με
δειγματοληψία ευκολίας και το δείγμα αποτέλεσαν 223 άτομα άνω των 18 ετών, τα
οποία επέστρεψαν στην εκπαίδευση στην ενήλικη ζωή τους, αφού την είχαν
εγκαταλείψει πρόωρα.
Αποτελέσματα: Οι κυριότερες δυσκολίες που οδήγησαν στην εγκατάλειψη του
σχολείου, ήταν οι οικογενειακοί και οικονομικοί λόγοι. Τα πιο ισχυρά κίνητρα για να
επανέλθουν στο σχολείο ήταν, με σειρά, η διεύρυνση των γνώσεων, η επαγγελματική
εξέλιξη, η βελτίωση του βιογραφικού αλλά και η αύξηση του εισοδήματος. Επίσης,
σημαντική αναδείχθηκε και η υποστήριξη τόσο της οικογένειας όσο και των
εκπαιδευτικών στη διάρκεια της φοίτησης. Αντίθετα, ως κυρίαρχες δυσκολίες για την
παραμονή τους στο σχολικό περιβάλλον, είναι η έλλειψη χρόνου, το άγχος και οι
επαγγελματικές υποχρεώσεις. Τέλος, τα οφέλη για την επαναφορά στην εκπαίδευση
ήταν πρώτο το ενδιαφέρον για μάθηση/γνώση, δεύτερο η συναισθηματική
ικανοποίηση, τρίτο η βελτίωση της επικοινωνιακής ικανότητας, ακολουθεί η
επαγγελματική εξέλιξη, η ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων και τέλος η διαφυγή από
άλλες καταστάσεις.
Συμπεράσματα: Μέσα από την έρευνα αυτή αναδείχθηκε ότι κυρίως, η
κοινωνικό–οικονομική καταγωγή αποτέλεσε τροχοπέδη στην παιδική ή εφηβική
ηλικία, για την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου. Παρά ταύτα, όταν ως ενήλικες,
αποφασίζουν να επιστρέψουν στη σχολική τάξη, υπάρχουν ισχυρά κίνητρα, με κύριο
τη «δίψα» για γνώση, αλλά και την δυνατότητα αναβάθμισης της επαγγελματικής
κατάστασης. Επίσης σημαντική αναδείχθηκε, η στήριξη του κοινωνικού δικτύου
5(οικογένεια και εκπαιδευτικοί), που συνέβαλε, τόσο στην ενίσχυση του κινήτρου για
την επιστροφή στο σχολείο, όσο και κατά την διάρκεια της φοίτησης, αφού η
ενθάρρυνση ήταν καθοριστική στην παραμονή τους σε αυτή. Εν κατακλείδι, αξίζει να
σημειώσουμε ότι όταν οι ενήλικοι παραμένουν τελικά στην εκπαίδευση, τα οφέλη που
αποκομίζουν είναι ποικίλα και είναι εκείνα που τους αποζημιώνουν γι’ αυτή τους την
απόφαση. Aim: The aim of this thesis was to analyze the views of adults, 18 years and
older, concerning to the difficulties that arose in their childhood or adolescence and
were the reason for leaving school prematurely. More specifically we studied the
motivations that impelled theirs return to education in adulthood, the difficulties they
face and the obstacles they must overcome after their return, as well as the benefits they
derive from this participation.
Methodology: For the present report the quantitative research method was used
and data were collected through a structured questionnaire. The sample was selected by
convenience sampling and consisted of 223 people over 18 years and over, who
returned to education in their adult lives, after dropping out from school prematurely
Results: Τhe main difficulties that led the participants to drop out of school,
were family and financial reasons. Τhe main motivations to return in education as
adults, were to broaden their knowledge, reinforce their professional skills, improve
their CV and increase their income. The support of the family and the teachers during
their studies was very important. The main difficulties cited for their staying in the
school environment were the lack of time, stress, and professional obligations. Finally,
the benefits of adult education reported were learning / knowledge, emotional
satisfaction, improvement of communication skills and professional development.
Also, the development of social relations and the escape from other situations.
Conclusions: It seems that the socio-economic origin of the participants was
one of the main factors related to the early school leaving. One of the strongest
motivations that impelled them to return to school as adults was their "thirst" for
knowledge, but also the ability to upgrade their professional status. Another equally
important conclusion that emerged from this research was the support of the social
network (family and teachers) of the individuals, who contributed, both in
strengthening their motivation, for their return to school, and in encouraging them to
remain and continue their studies. In conclusion, it is really worth it when adults remain
in education, the benefits for them vary and they are compensated for this decision.
Collections
The following license files are associated with this item:
This website uses cookies to ensure you get the best browsing experience.
Continue
More info